VRAGEN EN ANTWOORDEN
Lidmaatschap
Controleer bij je gegevens of je adres goed staat vermeld. Ga naar www.nvvpo.nl en klik rechtsboven op inloggen.
Heb je recent je adresgegevens aangepast dan kan het zijn dat deze gegevens bij de laatste verzending nog niet zijn gebruikt.
Neem dan contact met ons op via het contactformulier.
Als je lid bent van de NVvPO ontvang je TvPO 6x per jaar.
Wij informeren je voornamelijk via e-mail. Controleer eerst bij ‘Mijn NVvPO’ je opgegeven e-mailadres.
Als je toch geen e-mail van ons ontvangt adviseren wij je de spambox te checken.
Soms belandt onze e-mail in de spambox of wordt deze tegengehouden door de e-mail provider.
Controleer je instellingen en merk ons aan als veilige afzender, (E-mails van NVvPO ).
Mocht dit niet helpen kan je contact met ons opnemen via het contactformulier.
In het verdrietige geval dat een lid van de NVvPO komt te overlijden, eindigt per direct het lidmaatschap. De betalingsverplichting komt te vervallen.
Een naaste kan het overlijden doorgeven via het contactformulier. Kies het onderwerp lidmaatschap.
Alleen bij aanvang van het lidmaatschap is het mogelijk een studentlidmaatschap aan te maken en het studententarief te betalen.
Ben je lid en ga je de opleiding doen dan is het niet mogelijk om je lidmaatschap om te zetten naar een studentenlidmaatschap
Het NVvPO lidmaatschap is persoonlijk. Je bent zelf verantwoordelijk voor de betaling. Als we deze niet op tijd binnen hebben ontvang je een aanmaning. Uiteraard kun je jouw werkgever vragen om, zoals ook in de cao vermeldt staat, een deel van de lidmaatschapskosten te vergoeden. Vraag aan jouw werkgever om deze vergoeding vooraf of achteraf aan jou over te maken en dus niet aan de NVvPO.
Is er wel betaald?
We vragen je via het contactformulier een betaalbewijs te uploaden zodat het uitgezocht kan worden.
Het bedrag dat als laatste/handmatig is overgemaakt zal na controle teruggestort worden.
Als dit langer dan 2 weken geleden is, vragen we je via het contactformulier een betaalbewijs te uploaden zodat het uitgezocht kan worden.
Als bijlage van de e-mail met het betaalverzoek.
We vragen je via het contactformulier een betaalbewijs te uploaden zodat het uitgezocht kan worden.
Op de factuur vermelden wij geen rekeningnummer.
Het lidmaatschapsgeld betaal je via de betaallink in de e-mail. In dezelfde e-mail sturen wij de factuur in de bijlage.
De reden dat wij met een betaallink werken is omdat de betaling dan direct en automatisch wordt gekoppeld aan het lidmaatschapsnummer. Handmatige betaling en koppeling aan een lidmaatschapsnummer is foutgevoelig en tijdrovend.
Wij vragen je met klem zelf de factuur te betalen en deze daarna eventueel te declareren bij de werkgever. Het lidmaatschap is persoonlijk en dit maakt dat je hier dus ook zelf zorg voor draagt.
Voor verenigingslidmaatschap geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
Binnen deze tijd is het zonder opgave van redenen mogelijkheid om je lidmaatschap te herroepen.
Zoals het reglement aangeeft veranderen in onze statuten staat aangegeven is het voor leden mogelijk om voor 1 december van het lopende jaar het lidmaatschap voor het komende jaar schriftelijk te beëindigen.
Voor een lidmaatschap van een vereniging gelden er andere regels dan voor het opzeggen van een abonnement. Op grond van art. 36 lid 1 Burgerlijk Wetboek kan opzegging van het lidmaatschap slechts geschieden tegen het einde van een boekjaar en met inachtneming van een opzeggingstermijn van vier weken. In art. 4 van de statuten van de NVvPO is eveneens vastgelegd dat opzegging van het lidmaatschap door het lid slechts schriftelijk kan geschieden tegen het einde van het verenigingsjaar en met in achtneming van een opzeggingstermijn van één maand. Vandaar dat de opzegging vóór 1 december bij NVvPO ontvangen vervangen door binnen moet zijn.
Om het lidmaatschap op te zeggen ga je na het contactformulier op de website en kies voor onderwerp – lidmaatschap-. Vul hier in dat je het lidmaatschap opzegt en vermeldt daarbij de reden van opzegging.
Ga naar het contactformulier op de website en kies voor onderwerp – lidmaatschap-.
Vul hier in dat je het lidmaatschap opzegt en vermeld daarbij de reden van opzegging.
Het lidmaatschap geldt voor een kalenderjaar en opzeggen kan tot 1 december van het lopende jaar.
Na 1 december wordt het lidmaatschap automatisch verlengd en is er een betalingsverplichting.
- Ga naar nvvpo.nl
- Klik rechtsboven op inloggen
- Vervolgens klik je op ‘Inloggen’ (rechtsboven)
- Door te klikken op ‘Gegevens inzien’ kun je je lidnummer zien
Kwaliteitsregister
Voor praktijkondersteuners met een verpleegkundige achtergrond bestaat de mogelijkheid om werkervaring bij te houden in het BIG-register. Vaak wordt gedacht dat een BIG-registratie gekoppeld is aan bepaalde kwaliteitsregisters. Dat is niet het geval. Het BIG-register staat los van de kwaliteitsregisters van de verschillende verenigingen. Je kunt dus probleemloos het NVvPO kwaliteitsregister gebruiken, zonder dat daarmee je BIG-registratie in het gedrang komt. Veel van onze kwaliteitgeregistreerde leden zijn ook BIG-geregistreerd en dit staat dus los van het NVvPO lidmaatschap en/of registratie in het NVvPO kwaliteitsregister.
Zowel het NVvPO kwaliteitsregister en het BIG-register zijn er dus op gericht om de kwaliteit van jou als zorgprofessional in de huisartsenvoorziening c.q. eerstelijn te borgen. Jouw kennis, kunde, ervaring en andere expertise overzichtelijk te verzamelen zodat je te allen tijde je professionaliteit ook op papier kunt tonen.
Wanneer je lid bent bij V&VN en wilt overstappen naar de NVvPO kan je je opgebouwde portfolio van V&VN meenemen naar de NVvPO.
Bij de V&VN maak je dan een download van het kwaliteitsregister.
Deze sla je op als pdf document.
Daarna kan je het document uploaden in het persoonlijk kwaliteitsregister onder “indienen portfolio zustervereniging V&VN”
Klik hiervoor eerst op de 5-jarige targetperiode. Daarna zie je verschillende tabbladen zoals na-en bijscholingen, ODA, Werkervaring en ook indienen portfolio zustervereniging V&VN.
De registratiecommissie zal het portfolio van de V&VN beoordelen en dit omzetten in een x-aantal accreditatiepunten.
Wanneer jouw targetperiode de jaren 2020 en/of 2021 bevat heb je de mogelijkheid om je targetperiode met 1 jaar te verlengen vanwege de Covid-periode. Wanneer je hier gebruik van wilt maken stuur ons dan een bericht via het contactformulier onder de optie – lidmaatschap.
Bij beëindiging van het lidmaatschap stopt automatisch ook het persoonlijk kwaliteitsregister. Tenzij het lidmaatschap wordt omgezet in alleen deelname aan het Kwaliteitsregister.
Neem contact met ons op via het contactformulier om de situatie te bespreken.
Je kan pas starten met het persoonlijk kwaliteitsregister als je diploma-geregistreerd bent. Hiervoor moet je het diploma POH uploaden.
Als je ingelogd bent op de website van de NVvPO ga je eerst naar “mijn NVvPO” en vervolgens klik je op “inloggen kwaliteitsregister” Hier kan je het diploma uploaden.
Als je het diploma upload binnen één jaar na diplomering, ontvang je startbonuspunten.
Na controle wordt er een vijfjarige targetperiode aangemaakt en kan je starten met het persoonlijk kwaliteitsregister.
Vanaf deze datum kunnen dan de na-en bijscholingen en deskundigheid bevorderende activiteiten worden bijgeschreven.
Controleer de einddatum van je targetperiode. Als deze in het verleden ligt, heb je niet op tijd je dossier ingediend.
Er zal handmatig een nieuwe targetperiode voor je aangemaakt moeten worden.
Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier.
60 dagen voor het einde van de targetperiode is het mogelijk je dossier in te sturen. PE online stuurt je hiervoor een herinnering.
Eerder is helaas niet mogelijk; later dan de einddatum van de targetperiode is ook niet mogelijk.
Als in de targetperiode niet voldoende punten behaald zijn, blijf je diploma geregistreerd, maar ben je niet zichtbaar als kwaliteit geregistreerd.
Het is mogelijk een nieuwe target periode aan te maken voor vijf jaar. Dit moet handmatig gedaan worden.
Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier.
Er hoeft maar één handtekening op de werkgeversverklaring te komen: die van je huidige werkgever.
Je moet wel je werkervaring van de complete vijf jaar invullen: als je in deze vijf jaar voor meerdere werkgevers gewerkt hebt, hoef je dus van slechts één werkgever (de laatste) een handtekening op de werkgeversverklaring te hebben staan.
- Klik in je dossier op de oranje tekst NVvPO-kwaliteit (her)registratie.
- Ga vervolgens naar Werkervaring en klap deze uit.
- Download de template werkgeversverklaring die daaronder te vinden is.
- Vul per werkgever het aantal gewerkte uren en de naam van de werkgever in en scan deze.
- Klik op ‘Toevoegen werkervaring’.
- Klik bovenaan de pagina op ‘Volgende’ en vervolgens op ‘Gereed’.
De werkgeversverklaring gaat nu naar de registratiecommissie voor akkoord.
Het formulier voor de werkgeversverklaring kun je ook vinden via deze link.
LET OP: Je werkgeversverklaring pas op het laatst (aan het eind van je targetperiode) uploaden. Bij het indienen van je dossier mag je werkgeversverklaring namelijk niet ouder zijn dan één jaar..
En: er hoeft maar één handtekening op de werkgeversverklaring te komen: die van je huidige werkgever. Je moet wel je werkervaring van de complete vijf jaar invullen: als je in deze vijf jaar voor meerdere werkgevers gewerkt hebt, hoef je dus van slechts één werkgever (de laatste) een handtekening op de werkgeversverklaring te hebben staan.
Als je aan alle voorwaarden hebt voldaan komt het dossier op voldoende te staan en kan je vanaf 60 dagen voor de einddatum het dossier indienen voor de kwaliteitsregistratie. Eerder is niet mogelijk.
Via PE-online krijg je hiervoor drie keer een herinnering.
Wanneer bij de beoordeling van je werkervaring en deskundigheidsbevorderende activiteiten (ODA) blijkt, dat is voldaan aan de gestelde kwaliteitscriteria, ontvang je het certificaat dat aangeeft dat je voor de duur van vijf jaar kwaliteitsgeregistreerd bent. In deze periode bouw je opnieuw je digitaal portfolio op om vijf jaar later opnieuw de periodieke registratie aan te kunnen vragen.
We krijgen veel vragen over voorbeelden voor ODA punten. Deze hebben we samengevat in een infografic. Deze infografic kan je hieronder downloaden.
ODA_infographic
Regelmatig krijgen we de vraag waarom andere organisaties meer punten toekennen (zoals bv. het NHG en de V&VN) voor het doen van soortgelijke deskundigheids-bevorderende activiteiten.
Dit heeft te maken met het feit dat elke organisatie zijn eigen kwaliteitsregister heeft en een eigen puntentelling kent.
Het aantal punten dat je krijgt, is gerelateerd aan het aantal punten dat je in totaal nodig hebt voor je registratie en dat is per organisatie anders.
Neem contact met ons op via het contactformulier, geef hier duidelijk aan om welke scholing of activiteit het gaat.
Wanneer je binnen een jaar na het behalen van je diploma, deze upload in het register, krijgen je een startbonus.
Dit zie je in je persoonlijke dossier. Als dit langer op zich laat wachten dan 4 weken, neem dan contact met ons op via het contactformulier.
Als je ingelogd bent op de website ga je eerst naar “mijn NVvPO” en vervolgens klik je op “inloggen kwaliteitsregister”.
Hier is je persoonlijke kwaliteitsregister zichtbaar.
Alleen PE-activiteiten die plaats hebben gevonden na het ingaan van de targetperiode tellen mee voor de kwaliteitsregistratie.
Je targetperiode gaat lopen na de goedkeuring van je geüploade diploma.
De na- en bijscholingen die zijn gevolgd voor de startdatum van de targetperiode zijn wel zichtbaar in het totaaloverzicht.
Voor het bijschrijven van de accreditatiepunten neem je contact op met de aanbieder. Door middel van het lidmaatschapsnummer geven zij de punten door.
Alleen als er door de aanbieder accreditatie is aangevraagd bij de NVvPO kunnen er accreditatiepunten worden bijgeschreven in je persoonlijk kwaliteitsregister.
Check dan ook bij inschrijving of de nascholing ook accreditatie heeft aangevraagd bij NVvPO.
Mocht de aanbieder geen accreditatie hebben aangevraagd, ontvang je geen punten.
Informatie over waar je kwaliteitsregistratie aan moet voldoen en hoeveel punten je moet behalen, vind je op onze website:
In sommige gevallen komt het bericht met het nieuwe wachtwoord in de spambox terecht. We adviseren je daar nog even te kijken.
Mocht dit niet het geval zijn of het probleem lost zich niet op, neem dan via het contactformulier contact met ons op.
Het kan zijn dat je nog geen akkoord gegeven hebt voor gegevensuitwisseling met het kwaliteitsregister, ook wel PE-Online genoemd. Volg onderstaande stappen om in te kunnen loggen in het kwaliteitsregister.
- Ga naar www.nvvpo.nl.
- Klik rechtsboven op inloggen.
- Vervolgens klik je op ‘Mijn NVvPO’ (rechtsboven).
- Door te klikken op ‘Gegevens inzien’ zie je hoe je bij ons geregistreerd staat.
- Onderaan de pagina staat de vraag of je akkoord gaat met de gegevensuitwisseling met PE-Online in verband met de deelname aan het NVvPO kwaliteitsregister. Hier ‘ja’ invullen.
- Klik op “Opslaan”.
Het duurt ongeveer 24 uur voordat deze wijziging is verwerkt.
Om in te kunnen loggen, heb je je e-mailadres en wachtwoord nodig. Via ‘Mijn NVvPO’ kun je een nieuw wachtwoord aanvragen. Volg de onderstaande stappen:
- Ga naar www.nvvpo.nl.
- Klik rechtsboven op inloggen.
- Klik nu op het tweede tabblad “Wachtwoord aanvragen”.
- Vul daar je e-mailadres in (is tevens je gebruikersnaam) en verstuur. Dit moet wel het e-mailadres zijn dat bij ons bekend is.
Je ontvangt vervolgens een e-mail op dat e-mailadres met instructies. Kijk in de spambox als je de e-mail niet ontvangt.
Om te kunnen starten met het persoonlijk kwaliteitsregister moet je eerst het diploma uploaden in PE-online. Je logt eerst in op onze website en vervolgens klik je op “inloggen kwaliteitsregister”.
Je ontvangt een startbonus wanneer het diploma POH binnen één jaar na diplomering wordt geüpload.
Als het diploma is goedgekeurd komt er bij het vakje “niet geregistreerd”/“diploma-geregistreerd” te staan.
Aan het einde van de targetperiode van vijf jaar doen je het dossier invoor de kwaliteitsregistratie ter beoordeling.
Na goedkeuring komt dit vakje op “kwaliteit-geregistreerd” te staan.
Indien je na vijf jaar geen nieuwe herregistratie aanvraagt of als je niet voldoet aan de gestelde kwaliteitscriteria dan kun je niet aantonen dat je voldoet aan de kwaliteitseisen van de beroepsgroep. Je bent dan alleen nog diploma-geregistreerd.
Nadat de einddatum van de targetperiode is verlopen kunnen er geen bij- en nascholingen en Overige Deskundigheidsbevorderende Activiteiten (ODA) meer worden toegevoegd.
Om weer te kunnen starten moet er handmatig een nieuwe 5-jarige targetperiode worden aangemaakt.
Wil je dat er een nieuwe targetperiode wordt aangemaakt, vul dan het contactformulier in, dan nemen we contact met je op.
Klik op deze link voor de kwaliteitscriteria.
Beroepsbeoefenaren die in het Kwaliteitsregister staan, kunnen aantonen dat zij hun vak verstaan. Hierdoor zien patiënten, werkgevers, zorgverzekeraars of andere disciplines dat ze te maken hebben met professionals die hun kennis en kunde op peil houden.
Je kunt een overzicht van de door je gevolgde bij- en nascholingen downloaden voor bv. een functioneringsgesprek of sollicitatiegesprek.
Je kunt een download maken door in te loggen in het Kwaliteitsregister, vervolgens naar het “Overzicht bij- en nascholing” te gaan en dan te klikken op de link bovenaan de pagina “Deel activiteiten”.
Het is niet verplicht om je aan te melden bij het kwaliteitsregister.
Als beroepsvereniging stimuleren wij het gebruik van het kwaliteitsregister, omdat we van mening zijn dat het volgen van bij- en nascholing bijdraagt aan een hoge kwaliteitsstandaard van je werk.
Je toont hiermee aan dat je aan deskundigheidsbevordering doet en investeert in het verwerven en bijhouden van kennis en vaardigheden.
Het kan zijn dat je aangegeven hebt, dat je niet in het openbare register (link naar openbaar kwaliteitsregister) ingeschreven wilt staan.
Wil je dit veranderen en toch in het openbaar kwaliteitsregister vermeld staan, volg dan onderstaande stappen;
Log in het kwaliteitsregister (link naar ínloggen kwaliteitsregister invoegen)
Geef aan dat je in het openbaar kwaliteitsregister (link naar openbaar kwaliteitsregister) wil worden vermeld
Ga vervolgens na de bovenzijde van de pagina en klik vervolgens op ‘opslaan’
Het duurt ongeveer een dag voordat deze wijziging is verwerkt
Je bent zichtbaar in het openbaar kwaliteitsregister als diploma-geregistreerd of kwaliteit-geregistreerd.
Staat je naam nog steeds niet in het openbaar kwaliteitsregister, vul dan ons contactformulier in, dan nemen we contact met je op.
Nee, de scholingen die je volgt, zie je alleen zelf. Je werkgever of andere betrokkenen hebben hier geen inzage in.
In het kwaliteitsregister wordt vooralsnog geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende aandachtsgebieden binnen het vak van praktijkondersteuner/praktijkverpleegkundige.
Het kwaliteitsregister is er voor alle praktijkondersteuners en praktijkverpleegkundigen.
Via ‘mijn NVvPO’ en daarna klikken op “inloggen kwaliteitsregister” op de website kunnen leden zich diploma en/of kwaliteit registreren via PE-Online.
Voor meer informatie over de verschillende vormen van lidmaatschap ga je naar de website.
Onder het kopje ‘over NVvPO’ en dan ‘Lidmaatschap’ vind je informatie over onze registers.
Voor het beroep van POH geldt geen verplichte BIG-registratie. Wel zijn enkele PVK BIG-geregistreerd vanwege hun vooropleiding tot verpleegkundige en willen zij die registratie graag behouden. Aan de herregistratie in het BIG-register worden eisen gesteld. Welke eisen dat zijn kun je hier vinden. Door te voldoen aan de eisen van de (her)registratie in het kwaliteitsregister van de NVvPO kan de BIG-geregistreerde aantonen bevoegd en bekwaam te zijn.
Q&A ZZP
De Wet DBA vervangt de per 1 mei 2016 afgeschafte Verklaring Arbeidsrelaties (VAR). De wet heeft als doel de arbeidsrelatie tussen een werkende en werkgever duidelijk te krijgen. De Wet DBA beschrijft wanneer er sprake is van ondernemerschap of van een loondienstverband. Wanneer je als zzp’er een opdracht verricht die niet voldoet aan de voorwaarden voor ondernemerschap, dan is sprake van schijnzelfstandigheid. Sinds het in werking treden van de Wet DBA rust er een handhavingsmoratorium op de wet, omdat deze onvoldoende duidelijk was. Dit betekent dat opdrachtgevers tot 1 januari 2025 geen risico op boetes en naheffingen lopen, tenzij er sprake is van kwaadwillendheid. Het handhavingsmoratorium geldt niet voor opdrachtnemers.
Vanaf 1 januari 2025 gaat het zogenaamde handhavingsmoratorium van de Wet DBA af. Dit betekent dat de Belastingdienst vanaf dat moment weer boetes en naheffingen kan opleggen aan opdrachtgevers. We hebben dus niet te maken met nieuwe wetgeving, enkel met het beginnen van handhaving op bestaande wetgeving.
Daar zijn diverse (politieke) redenen voor. Het kabinet wil de groei van zzp’ers indammen om uitholling van het sociaal stelsel te voorkomen (zzp’ers betalen namelijk minder sociale premies), en willen een oneerlijk ‘speelveld’ tussen zzp’ers, opdrachtgevers en werknemers voorkomen. Ook wil men uitbuiting en gedwongen zelfstandigheid, zoals aan de onderkant van de arbeidsmarkt geregeld voorkomt, tegengaan. Tot slot is men van mening dat de wet wegens recente jurisprudentie voldoende ‘duidelijk’ is en daarom kan worden gehandhaafd, zoals elke andere wet ook wordt.
Begin met inventariseren van alle zelfstandige arbeidsrelaties binnen je organisatie. Denk daarbij aan huisartsen, ondersteunende werknemers, maar ook al het andere werknemers dat je op zzp-basis inzet. Het kan bijvoorbeeld gaan om de inzet van kaderhuisartsen, CMIO’s en zzp-projectleiders. Wees je ook bewust van overeenkomsten van opdracht die je als regio-organisatie sluit met zelfstandige onderaannemers, bijvoorbeeld in de ketenzorg en ketenaanpakken. Maak vervolgens een classificatie van elke individuele arbeidsrelatie. Hier zijn diverse hulpmiddelen voor beschikbaar (zoals de Webmodule voor opdrachtgevers en een ondernemerscheck voor opdrachtnemers). Is er vooral sprake van kenmerken van loondienstverband, of van een zelfstandige opdracht? Overweeg, wanneer voldoende criteria wijzen op dienstverband, of continueren wenselijk is en bespreek in dat geval alternatieven. Pas parallel je interne beleid en besluitvormingsproces aan om te voorkomen dat je in de toekomst schijnzelfstandigen inzet.
Wanneer de Belastingdienst na een controle vaststelt dat sprake is van schijnzelfstandigheid, kan dit diverse gevolgen hebben. Zo kan de Belastingdienst een naheffingsaanslag (van loonheffing, premies werknemersverzekeringen en bijdrage Zvw) aan de opdrachtgever opleggen met een terugwerkende kracht van 5 jaar. Naheffingen gaan niet verder terug dan 1 januari 2025, omdat daarvoor het handhavingsmoratorium nog gold. Ook kan de Belastingdienst boetes opleggen. De Belastingdienst zal in 2025 geen (vaak hoge) vergrijpboetes opleggen, als een organisatie kan aantonen actief bezig te zijn met het inrichten van correct zelfstandigenbeleid. Verzuimboetes (met een relatief laag bedrag) zijn wel mogelijk in 2025. Vanaf 2026 zijn vergrijp- en verzuimboetes mogelijk. Voor een verzuimboete, die wordt opgelegd indien is gehandeld in strijd met een bepaald voorschrift, is niet vereist dat sprake is van opzet of grove schuld. Voor het opleggen van een vergrijpboete daarentegen is wel de aanwezigheid van opzet of grove schuld vereist. (zie toelichting: Bron)
Ook opdrachtnemers kunnen, wanneer sprake is van schijnzelfstandigheid, naheffingen (van o.a. inkomstenbelasting) en boetes opgelegd krijgen. Bij opdrachtnemers geldt géén handhavingsmoratorium, wat betekent dat deze naheffingen en boetes ook nu al en met 5 jaar terugwerkende kracht kunnen worden opgelegd. Verwacht wordt dat de Belastingdienst zich vooral richt op opdrachtgevers, omdat zij hiermee een groter bereik heeft).
In haar controles maakt de Belastingdienst gebruik van recente jurisprudentie over de Wet DBA. De belangrijkste richtlijn komt voort uit het zogenaamde Deliveroo-arrest, waarin de Hoge Raad een uitspraak deed over schijnzelfstandigheid bij maaltijdbezorgers. De Hoge Raad heeft een aantal criteria gesteld, waarlangs een afweging wordt gemaakt of sprake is van een dienstverband of opdrachtnemerschap. Deze afweging wordt op een holistische manier gemaakt. Dat wil zeggen dat de Belastingdienst, op basis van hoe de opdracht in de praktijk wordt uitgevoerd, een beoordeling maakt op de criteria en op basis van een weging van de individuele criteria een besluit neemt.
De ‘Deliveroo-criteria’ zijn als volgt:
1. Aard en duur van werkzaamheden
2. Wijze waarop (en vrijheid waarmee) werkzaamheden kunnen worden uitgevoerd
3. Inbedding van werk en ‘werknemer’ in de organisatie
4. Wijze waarop de contractuele regeling van de verhouding van partijen tot stand is gekomen
5. Onderhandelingsmogelijkheid over beloning en wijze van uitbetaling
6. Aanwezigheid van persoonlijke verplichting tot het uitvoeren van werkzaamheden
7. Hoogte van verdiensten, alsmede wijze waarop dit wordt bepaald en uitgekeerd
8. In hoeverre de persoon commercieel risico loopt
9. In hoeverre de persoon in kwestie zich als ondernemer gedraagt
10. Gewicht dat toekomt aan een contractueel beding
De Belastingdienst richt haar controles gebruikelijk in twee fases in. De eerste fase is een oriënterend gesprek. Op basis van dit gesprek kan de Belastingdienst besluiten niet over te gaan naar de tweede fase, en bijvoorbeeld enkel een waarschuwing te geven. Wanneer de Belastingdienst wel overgaat naar de tweede fase, dan bestaat deze uit een boekenonderzoek. Wanneer in deze fase schijnzelfstandigheid wordt bevonden, zal dit leiden tot naheffingen en eventuele boetes. Een waarschuwing is in dit stadium niet meer mogelijk.
Nee, de Belastingdienst toetst op hoe werkzaamheden worden uitgevoerd in de dagelijkse praktijk en dus niet op hoe het op papier staat. Wel zijn er diverse tips voor wat je kunt opnemen in een overeenkomst. En waarbij het dus ook van belang is dat het in de praktijk ook zo gebeurt. Een aantal voorbeelden zijn:
- Opnemen dat uitdrukkelijk geen sprake is van gezagsrelatie
- Vastleggen dat bepaalde eisen (bijv. in beroepskwalificatie) niet worden gesteld door opdrachtgever maar door inkoper en/of wetgever
- Vervangen/waarnemen bij afwezigheid opnemen in overeenkomst
- Voorzichtig zijn met afspraken over scholing en vergoeding daarvan door opdrachtgever
- Géén overeenkomsten voor onbepaalde tijd afsluiten
Belangrijk is dat je in de praktijk werkt conform de overeenkomst. De Belastingdienst geeft aan dat modelovereenkomsten, als ze precies in de praktijk worden opgevolgd, wel houvast blijven geven. Wanneer je in de praktijk dus niet werkt volgens een modelovereenkomst, dan loop je nog steeds een risico bij een controle. Op moment van schrijven (11-2024) is de toekomst van modelovereenkomsten nog onduidelijk. De Belastingdienst is voornemens om geen nieuwe modelovereenkomsten in beoordeling te nemen en huidige goedgekeurde modelovereenkomsten niet te verlengen. Een kamermotie is aangenomen die oproept hier meer ruimte in te bieden. Ook is opgeroepen coulant te handhaven, Het is nog onduidelijk hoe deze moties zullen worden uitgevoerd.
Het Fiscaal Kompas is een product dat een juridisch kader en handvatten biedt om binnen een zorgorganisatie de afweging te maken wanneer een zzp’er er kan werken. Het Kompas is opgesteld door de Brancheorganisaties Zorg. Bij het opstellen zijn geen partijen uit de huisartsenzorg betrokken geweest. Bepaalde passages uit het Kompas kunnen echter wel van toepassing zijn voor de inzet van zzp zorgpersoneel in de huisartsenzorg. Een belangrijke disclaimer bij het Kompas is dat dit tot stand is gekomen zonder betrokkenheid van VWS, SZW en de Belastingdienst. Het Kompas biedt daarmee dus geen volledige adviezen waarmee zonder risico zzp’ers ingezet kunnen worden.
Nee. Dit kan niet gezien worden als vrijwaring. De aangenomen kamermoties doen niet af aan het feit dat de Belastingdienst haar controles gaat uitvoeren vanaf 2025 en dit gepaard kan gaan met naheffingen bij opdrachtgevers.
Er zijn diverse mogelijkheden:
– Biedt zzp’ers een loondienstverband aan, voor bepaalde of onbepaalde tijd. Het is aan te raden om hierover het gesprek aan te gaan.
– Onderzoek mogelijkheden voor detacherings- of uitzendconstructies.
– Zoek naar regionale oplossingen, bijvoorbeeld rondom regionaal werkgeverschap of regionale flexpools een passend alternatief zijn. Zo hebben diverse regionale huisartsenorganisaties ondersteunend personeel in dienst dat zij detacheren aan aangesloten huisartsenpraktijken.
Een generiek antwoord is op die vraag niet te geven. Elke situatie verschilt, en aangezien de Belastingdienst holistisch toetst op feitelijke omstandigheden is op papier geen eenduidig antwoord te
geven van het risico op schijnzelfstandigheid. Bepaalde opdrachten lenen zich niet tot nauwelijks voor zzp- schap, zoals bij ondersteunend personeel (zie hieronder bij Functiespecifiek). Voor huisartsen verwachten we dat, onder voorwaarden, meer ruimte mogelijk is.
De Wet VBAR (Verduidelijking Beoordeling Arbeidsrelaties) is een verduidelijking op bestaande wetgeving. De wetgever (in dit geval het ministerie van SZW) beoogt met de wet geen nieuwe limitaties te stellen. Op dit moment is de wet nog niet van kracht. De wet ligt nu ter beoordeling bij de Raad van State. Op zijn vroegst en naar verwachting zal de wet vanaf 2026 in werking treden. Nu is de inhoud van deze wet dus nog niet van belang en wordt hier niet op gehandhaafd. De inhoud van het wetsvoorstel kan eventueel wel gebruikt worden als globaal handvat om arbeidsrelaties in te schatten.
Dat ligt nog steeds bij jou als opdrachtgever. Wanneer je werkt met een bemiddelingsbureau ga je als opdrachtgever nog steeds een directe overeenkomst van opdracht aan met de zelfstandige. Wanneer sprake is van schijnzelfstandigheid, en daarmee dus eigenlijk een loondienstverband, kan dit leiden tot naheffingen en eventuele boetes bij de opdrachtgever. Het feit dat een bemiddelingsovereenkomst (overeenkomst tussen opdrachtgever en bemiddelingsbureau) is goedgekeurd bij de Belastingdienst doet daar niets aan af. Deze overeenkomst ziet alleen toe op het feit dat een bemiddelaar haar bemiddelingsactiviteiten uitvoert, en zegt niets over de overeenkomst van opdracht tussen opdrachtgever en zzp’er.
Dat varieert, afhankelijk van hoe het in de overeenkomsten is vastgelegd. Waar er bij bemiddeling sprake is van een overeenkomst tussen opdrachtgever en zzp’er, is die er bij tussenkomst niet. De opdrachtgever heeft een overeenkomst met de intermediair, en die heeft weer een overeenkomst met de zzp’er. Daarmee maakt de intermediair ook onderdeel uit van de geldstroom. De kans is daarmee aannemelijker dat de intermediair aansprakelijk gesteld kan worden voor naheffingen en boetes, wanneer sprake is van schijnzelfstandigheid.
Hierop is geen antwoord te geven. De Belastingdienst maakt haar afweging op basis van alle omstandigheden (zie ook de Deliveroo-criteria). Een enkel gegeven geeft dus vaak niet de doorslag naar de ene of de andere kant.
Meest gestelde vragen
Wanneer je lid bent bij V&VN en wilt overstappen naar de NVvPO kan je je opgebouwde portfolio van V&VN meenemen naar de NVvPO.
Bij de V&VN maak je dan een download van het kwaliteitsregister.
Deze sla je op als pdf document.
Daarna kan je het document uploaden in het persoonlijk kwaliteitsregister onder “indienen portfolio zustervereniging V&VN”
Klik hiervoor eerst op de 5-jarige targetperiode. Daarna zie je verschillende tabbladen zoals na-en bijscholingen, ODA, Werkervaring en ook indienen portfolio zustervereniging V&VN.
De registratiecommissie zal het portfolio van de V&VN beoordelen en dit omzetten in een x-aantal accreditatiepunten.
Vaak is de eenvoudigste oplossing een nieuw wachtwoord aanmaken. Je krijgt dan per e-mail bericht. Mocht je geen mail ontvangen, kan het zijn dat deze in je spambox terecht gekomen is.
Mocht dit niet het geval zijn of het probleem lost zich niet op, neem dan contact met ons op via het contactformulier.
Om in te kunnen loggen, heb je je e-mailadres en wachtwoord nodig. Via ‘Mijn NVvPO’ kun je een nieuw wachtwoord aanvragen. Volg de onderstaande stappen:
- Ga naar www.nvvpo.nl.
- Klik rechtsboven op inloggen.
- Klik nu op het tweede tabblad “Wachtwoord aanvragen”.
- Vul daar je e-mailadres in (is tevens je gebruikersnaam) en verstuur. Dit moet wel het e-mailadres zijn dat bij ons bekend is.
Je ontvangt vervolgens een e-mail op dat e-mailadres met instructies. Kijk in de spambox als je de e-mail niet ontvangt.
Overig
Als je aan alle voorwaarden hebt voldaan komt je dossier op voldoende te staan.
60 dagen voor het einde van de targetperiode wordt een link zichtbaar waarmee je het dossier kunt indienen voor de kwaliteitsregistratie.