VRAGEN EN ANTWOORDEN
Kwaliteitsregister
Voor praktijkondersteuners met een verpleegkundige achtergrond bestaat de mogelijkheid om werkervaring bij te houden in het BIG-register. Vaak wordt gedacht dat een BIG-registratie gekoppeld is aan bepaalde kwaliteitsregisters. Dat is niet het geval. Het BIG-register staat los van de kwaliteitsregisters van de verschillende verenigingen. Je kunt dus probleemloos het NVvPO kwaliteitsregister gebruiken, zonder dat daarmee je BIG-registratie in het gedrang komt. Veel van onze kwaliteitgeregistreerde leden zijn ook BIG-geregistreerd en dit staat dus los van het NVvPO lidmaatschap en/of registratie in het NVvPO kwaliteitsregister.
Zowel het NVvPO kwaliteitsregister en het BIG-register zijn er dus op gericht om de kwaliteit van jou als zorgprofessional in de huisartsenvoorziening c.q. eerstelijn te borgen. Jouw kennis, kunde, ervaring en andere expertise overzichtelijk te verzamelen zodat je te allen tijde je professionaliteit ook op papier kunt tonen.
Wanneer je lid bent bij V&VN en wilt overstappen naar de NVvPO kan je je opgebouwde portfolio van V&VN meenemen naar de NVvPO.
Bij de V&VN maak je dan een download van het kwaliteitsregister.
Deze sla je op als pdf document.
Daarna kan je het document uploaden in het persoonlijk kwaliteitsregister onder “indienen portfolio zustervereniging V&VN”
Klik hiervoor eerst op de 5-jarige targetperiode. Daarna zie je verschillende tabbladen zoals na-en bijscholingen, ODA, Werkervaring en ook indienen portfolio zustervereniging V&VN.
De registratiecommissie zal het portfolio van de V&VN beoordelen en dit omzetten in een x-aantal accreditatiepunten.
Wanneer jouw targetperiode de jaren 2020 en/of 2021 bevat heb je de mogelijkheid om je targetperiode met 1 jaar te verlengen vanwege de Covid-periode. Wanneer je hier gebruik van wilt maken stuur ons dan een bericht via het contactformulier onder de optie – lidmaatschap.
Bij beëindiging van het lidmaatschap stopt automatisch ook het persoonlijk kwaliteitsregister. Tenzij het lidmaatschap wordt omgezet in alleen deelname aan het Kwaliteitsregister.
Neem contact met ons op via het contactformulier om de situatie te bespreken.
Je kan pas starten met het persoonlijk kwaliteitsregister als je diploma-geregistreerd bent. Hiervoor moet je het diploma POH uploaden.
Als je ingelogd bent op de website van de NVvPO ga je eerst naar “mijn NVvPO” en vervolgens klik je op “inloggen kwaliteitsregister” Hier kan je het diploma uploaden.
Als je het diploma upload binnen één jaar na diplomering, ontvang je startbonuspunten.
Na controle wordt er een vijfjarige targetperiode aangemaakt en kan je starten met het persoonlijk kwaliteitsregister.
Vanaf deze datum kunnen dan de na-en bijscholingen en deskundigheid bevorderende activiteiten worden bijgeschreven.
Controleer de einddatum van je targetperiode. Als deze in het verleden ligt, heb je niet op tijd je dossier ingediend.
Er zal handmatig een nieuwe targetperiode voor je aangemaakt moeten worden.
Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier.
60 dagen voor het einde van de targetperiode is het mogelijk je dossier in te sturen. PE online stuurt je hiervoor een herinnering.
Eerder is helaas niet mogelijk; later dan de einddatum van de targetperiode is ook niet mogelijk.
Als in de targetperiode niet voldoende punten behaald zijn, blijf je diploma geregistreerd, maar ben je niet zichtbaar als kwaliteit geregistreerd.
Het is mogelijk een nieuwe target periode aan te maken voor vijf jaar. Dit moet handmatig gedaan worden.
Neem hiervoor contact met ons op via het contactformulier.
Als je aan alle voorwaarden hebt voldaan komt je dossier op voldoende te staan.
60 dagen voor het einde van de targetperiode wordt een link zichtbaar waarmee je het dossier kunt indienen voor de kwaliteitsregistratie.
Er hoeft maar één handtekening op de werkgeversverklaring te komen: die van je huidige werkgever.
Je moet wel je werkervaring van de complete vijf jaar invullen: als je in deze vijf jaar voor meerdere werkgevers gewerkt hebt, hoef je dus van slechts één werkgever (de laatste) een handtekening op de werkgeversverklaring te hebben staan.
- Klik in je dossier op de oranje tekst NVvPO-kwaliteit (her)registratie.
- Ga vervolgens naar Werkervaring en klap deze uit.
- Download de template werkgeversverklaring die daaronder te vinden is.
- Vul per werkgever het aantal gewerkte uren en de naam van de werkgever in en scan deze.
- Klik op ‘Toevoegen werkervaring’.
- Klik bovenaan de pagina op ‘Volgende’ en vervolgens op ‘Gereed’.
De werkgeversverklaring gaat nu naar de registratiecommissie voor akkoord.
Het formulier voor de werkgeversverklaring kun je ook vinden via deze link.
LET OP: Je werkgeversverklaring pas op het laatst (aan het eind van je targetperiode) uploaden. Bij het indienen van je dossier mag je werkgeversverklaring namelijk niet ouder zijn dan één jaar..
En: er hoeft maar één handtekening op de werkgeversverklaring te komen: die van je huidige werkgever. Je moet wel je werkervaring van de complete vijf jaar invullen: als je in deze vijf jaar voor meerdere werkgevers gewerkt hebt, hoef je dus van slechts één werkgever (de laatste) een handtekening op de werkgeversverklaring te hebben staan.
Als je aan alle voorwaarden hebt voldaan komt het dossier op voldoende te staan en kan je vanaf 60 dagen voor de einddatum het dossier indienen voor de kwaliteitsregistratie. Eerder is niet mogelijk.
Via PE-online krijg je hiervoor drie keer een herinnering.
Wanneer bij de beoordeling van je werkervaring en deskundigheidsbevorderende activiteiten (ODA) blijkt, dat is voldaan aan de gestelde kwaliteitscriteria, ontvang je het certificaat dat aangeeft dat je voor de duur van vijf jaar kwaliteitsgeregistreerd bent. In deze periode bouw je opnieuw je digitaal portfolio op om vijf jaar later opnieuw de periodieke registratie aan te kunnen vragen.
We krijgen veel vragen over voorbeelden voor ODA punten. Deze hebben we samengevat in een infografic. Deze infografic kan je hieronder downloaden.
ODA_infographic
Regelmatig krijgen we de vraag waarom andere organisaties meer punten toekennen (zoals bv. het NHG en de V&VN) voor het doen van soortgelijke deskundigheids-bevorderende activiteiten.
Dit heeft te maken met het feit dat elke organisatie zijn eigen kwaliteitsregister heeft en een eigen puntentelling kent.
Het aantal punten dat je krijgt, is gerelateerd aan het aantal punten dat je in totaal nodig hebt voor je registratie en dat is per organisatie anders.
Neem contact met ons op via het contactformulier, geef hier duidelijk aan om welke scholing of activiteit het gaat.
Wanneer je binnen een jaar na het behalen van je diploma, deze upload in het register, krijgen je een startbonus.
Dit zie je in je persoonlijke dossier. Als dit langer op zich laat wachten dan 4 weken, neem dan contact met ons op via het contactformulier.
Als je ingelogd bent op de website ga je eerst naar “mijn NVvPO” en vervolgens klik je op “inloggen kwaliteitsregister”.
Hier is je persoonlijke kwaliteitsregister zichtbaar.
Alleen PE-activiteiten die plaats hebben gevonden na het ingaan van de targetperiode tellen mee voor de kwaliteitsregistratie.
Je targetperiode gaat lopen na de goedkeuring van je geüploade diploma.
De na- en bijscholingen die zijn gevolgd voor de startdatum van de targetperiode zijn wel zichtbaar in het totaaloverzicht.
Voor het bijschrijven van de accreditatiepunten neem je contact op met de aanbieder. Door middel van het lidmaatschapsnummer geven zij de punten door.
Alleen als er door de aanbieder accreditatie is aangevraagd bij de NVvPO kunnen er accreditatiepunten worden bijgeschreven in je persoonlijk kwaliteitsregister.
Check dan ook bij inschrijving of de nascholing ook accreditatie heeft aangevraagd bij NVvPO.
Mocht de aanbieder geen accreditatie hebben aangevraagd, ontvang je geen punten.
Informatie over waar je kwaliteitsregistratie aan moet voldoen en hoeveel punten je moet behalen, vind je op onze website:
In sommige gevallen komt het bericht met het nieuwe wachtwoord in de spambox terecht. We adviseren je daar nog even te kijken.
Mocht dit niet het geval zijn of het probleem lost zich niet op, neem dan via het contactformulier contact met ons op.
Het kan zijn dat je nog geen akkoord gegeven hebt voor gegevensuitwisseling met het kwaliteitsregister, ook wel PE-Online genoemd. Volg onderstaande stappen om in te kunnen loggen in het kwaliteitsregister.
- Ga naar www.nvvpo.nl.
- Klik rechtsboven op inloggen.
- Vervolgens klik je op ‘Mijn NVvPO’ (rechtsboven).
- Door te klikken op ‘Gegevens inzien’ zie je hoe je bij ons geregistreerd staat.
- Onderaan de pagina staat de vraag of je akkoord gaat met de gegevensuitwisseling met PE-Online in verband met de deelname aan het NVvPO kwaliteitsregister. Hier ‘ja’ invullen.
- Klik op “Opslaan”.
Het duurt ongeveer 24 uur voordat deze wijziging is verwerkt.
Om in te kunnen loggen, heb je je e-mailadres en wachtwoord nodig. Via ‘Mijn NVvPO’ kun je een nieuw wachtwoord aanvragen. Volg de onderstaande stappen:
- Ga naar www.nvvpo.nl.
- Klik rechtsboven op inloggen.
- Klik nu op het tweede tabblad “Wachtwoord aanvragen”.
- Vul daar je e-mailadres in (is tevens je gebruikersnaam) en verstuur. Dit moet wel het e-mailadres zijn dat bij ons bekend is.
Je ontvangt vervolgens een e-mail op dat e-mailadres met instructies. Kijk in de spambox als je de e-mail niet ontvangt.
Om te kunnen starten met het persoonlijk kwaliteitsregister moet je eerst het diploma uploaden in PE-online. Je logt eerst in op onze website en vervolgens klik je op “inloggen kwaliteitsregister”.
Je ontvangt een startbonus wanneer het diploma POH binnen één jaar na diplomering wordt geüpload.
Als het diploma is goedgekeurd komt er bij het vakje “niet geregistreerd”/“diploma-geregistreerd” te staan.
Aan het einde van de targetperiode van vijf jaar doen je het dossier invoor de kwaliteitsregistratie ter beoordeling.
Na goedkeuring komt dit vakje op “kwaliteit-geregistreerd” te staan.
Indien je na vijf jaar geen nieuwe herregistratie aanvraagt of als je niet voldoet aan de gestelde kwaliteitscriteria dan kun je niet aantonen dat je voldoet aan de kwaliteitseisen van de beroepsgroep. Je bent dan alleen nog diploma-geregistreerd.
Nadat de einddatum van de targetperiode is verlopen kunnen er geen bij- en nascholingen en Overige Deskundigheidsbevorderende Activiteiten (ODA) meer worden toegevoegd.
Om weer te kunnen starten moet er handmatig een nieuwe 5-jarige targetperiode worden aangemaakt.
Wil je dat er een nieuwe targetperiode wordt aangemaakt, vul dan het contactformulier in, dan nemen we contact met je op.
Klik op deze link voor de kwaliteitscriteria.
Beroepsbeoefenaren die in het Kwaliteitsregister staan, kunnen aantonen dat zij hun vak verstaan. Hierdoor zien patiënten, werkgevers, zorgverzekeraars of andere disciplines dat ze te maken hebben met professionals die hun kennis en kunde op peil houden.
Je kunt een overzicht van de door je gevolgde bij- en nascholingen downloaden voor bv. een functioneringsgesprek of sollicitatiegesprek.
Je kunt een download maken door in te loggen in het Kwaliteitsregister, vervolgens naar het “Overzicht bij- en nascholing” te gaan en dan te klikken op de link bovenaan de pagina “Deel activiteiten”.
Het is niet verplicht om je aan te melden bij het kwaliteitsregister.
Als beroepsvereniging stimuleren wij het gebruik van het kwaliteitsregister, omdat we van mening zijn dat het volgen van bij- en nascholing bijdraagt aan een hoge kwaliteitsstandaard van je werk.
Je toont hiermee aan dat je aan deskundigheidsbevordering doet en investeert in het verwerven en bijhouden van kennis en vaardigheden.
Het kan zijn dat je aangegeven hebt, dat je niet in het openbare register (link naar openbaar kwaliteitsregister) ingeschreven wilt staan.
Wil je dit veranderen en toch in het openbaar kwaliteitsregister vermeld staan, volg dan onderstaande stappen;
Log in het kwaliteitsregister (link naar ínloggen kwaliteitsregister invoegen)
Geef aan dat je in het openbaar kwaliteitsregister (link naar openbaar kwaliteitsregister) wil worden vermeld
Ga vervolgens na de bovenzijde van de pagina en klik vervolgens op ‘opslaan’
Het duurt ongeveer een dag voordat deze wijziging is verwerkt
Je bent zichtbaar in het openbaar kwaliteitsregister als diploma-geregistreerd of kwaliteit-geregistreerd.
Staat je naam nog steeds niet in het openbaar kwaliteitsregister, vul dan ons contactformulier in, dan nemen we contact met je op.
Nee, de scholingen die je volgt, zie je alleen zelf. Je werkgever of andere betrokkenen hebben hier geen inzage in.
In het kwaliteitsregister wordt vooralsnog geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende aandachtsgebieden binnen het vak van praktijkondersteuner/praktijkverpleegkundige.
Het kwaliteitsregister is er voor alle praktijkondersteuners en praktijkverpleegkundigen.
Via ‘mijn NVvPO’ en daarna klikken op “inloggen kwaliteitsregister” op de website kunnen leden zich diploma en/of kwaliteit registreren via PE-Online.
Voor meer informatie over de verschillende vormen van lidmaatschap ga je naar de website.
Onder het kopje ‘over NVvPO’ en dan ‘Lidmaatschap’ vind je informatie over onze registers.
Voor het beroep van POH geldt geen verplichte BIG-registratie. Wel zijn enkele PVK BIG-geregistreerd vanwege hun vooropleiding tot verpleegkundige en willen zij die registratie graag behouden. Aan de herregistratie in het BIG-register worden eisen gesteld. Welke eisen dat zijn kun je hier vinden. Door te voldoen aan de eisen van de (her)registratie in het kwaliteitsregister van de NVvPO kan de BIG-geregistreerde aantonen bevoegd en bekwaam te zijn.
Lidmaatschap
Controleer bij je gegevens of je adres goed staat vermeld. Ga naar www.nvvpo.nl en klik rechtsboven op inloggen.
Heb je recent je adresgegevens aangepast dan kan het zijn dat deze gegevens bij de laatste verzending nog niet zijn gebruikt.
Neem dan contact met ons op via het contactformulier.
Als je lid bent van de NVvPO ontvang je TvPO 6x per jaar.
Wij informeren je voornamelijk via e-mail. Controleer eerst bij ‘Mijn NVvPO’ je opgegeven e-mailadres.
Als je toch geen e-mail van ons ontvangt adviseren wij je de spambox te checken.
Soms belandt onze e-mail in de spambox of wordt deze tegengehouden door de e-mail provider.
Controleer je instellingen en merk ons aan als veilige afzender, (E-mails van NVvPO ).
Mocht dit niet helpen kan je contact met ons opnemen via het contactformulier.
In het verdrietige geval dat een lid van de NVvPO komt te overlijden, eindigt per direct het lidmaatschap. De betalingsverplichting komt te vervallen.
Een naaste kan het overlijden doorgeven via het contactformulier. Kies het onderwerp lidmaatschap.
Alleen bij aanvang van het lidmaatschap is het mogelijk een studentlidmaatschap aan te maken en het studententarief te betalen.
Ben je lid en ga je de opleiding doen dan is het niet mogelijk om je lidmaatschap om te zetten naar een studentenlidmaatschap
Het NVvPO lidmaatschap is persoonlijk. Je bent zelf verantwoordelijk voor de betaling. Als we deze niet op tijd binnen hebben ontvang je een aanmaning. Uiteraard kun je jouw werkgever vragen om, zoals ook in de cao vermeldt staat, een deel van de lidmaatschapskosten te vergoeden. Vraag aan jouw werkgever om deze vergoeding vooraf of achteraf aan jou over te maken en dus niet aan de NVvPO.
Is er wel betaald?
We vragen je via het contactformulier een betaalbewijs te uploaden zodat het uitgezocht kan worden.
Het bedrag dat als laatste/handmatig is overgemaakt zal na controle teruggestort worden.
Als dit langer dan 2 weken geleden is, vragen we je via het contactformulier een betaalbewijs te uploaden zodat het uitgezocht kan worden.
Als bijlage van de e-mail met het betaalverzoek.
We vragen je via het contactformulier een betaalbewijs te uploaden zodat het uitgezocht kan worden.
Op de factuur vermelden wij geen rekeningnummer.
Het lidmaatschapsgeld betaal je via de betaallink in de e-mail. In dezelfde e-mail sturen wij de factuur in de bijlage.
De reden dat wij met een betaallink werken is omdat de betaling dan direct en automatisch wordt gekoppeld aan het lidmaatschapsnummer. Handmatige betaling en koppeling aan een lidmaatschapsnummer is foutgevoelig en tijdrovend.
Wij vragen je met klem zelf de factuur te betalen en deze daarna eventueel te declareren bij de werkgever. Het lidmaatschap is persoonlijk en dit maakt dat je hier dus ook zelf zorg voor draagt.
Voor verenigingslidmaatschap geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
Binnen deze tijd is het zonder opgave van redenen mogelijkheid om je lidmaatschap te herroepen.
Zoals het reglement aangeeft veranderen in onze statuten staat aangegeven is het voor leden mogelijk om voor 1 december van het lopende jaar het lidmaatschap voor het komende jaar schriftelijk te beëindigen.
Voor een lidmaatschap van een vereniging gelden er andere regels dan voor het opzeggen van een abonnement. Op grond van art. 36 lid 1 Burgerlijk Wetboek kan opzegging van het lidmaatschap slechts geschieden tegen het einde van een boekjaar en met inachtneming van een opzeggingstermijn van vier weken. In art. 4 van de statuten van de NVvPO is eveneens vastgelegd dat opzegging van het lidmaatschap door het lid slechts schriftelijk kan geschieden tegen het einde van het verenigingsjaar en met in achtneming van een opzeggingstermijn van één maand. Vandaar dat de opzegging vóór 1 december bij NVvPO ontvangen vervangen door binnen moet zijn.
Om het lidmaatschap op te zeggen ga je na het contactformulier op de website en kies voor onderwerp – lidmaatschap-. Vul hier in dat je het lidmaatschap opzegt en vermeldt daarbij de reden van opzegging.
Ga naar het contactformulier op de website en kies voor onderwerp – lidmaatschap-.
Vul hier in dat je het lidmaatschap opzegt en vermeld daarbij de reden van opzegging.
Het lidmaatschap geldt voor een kalenderjaar en opzeggen kan tot 1 december van het lopende jaar.
Na 1 december wordt het lidmaatschap automatisch verlengd en is er een betalingsverplichting.
- Ga naar nvvpo.nl
- Klik rechtsboven op inloggen
- Vervolgens klik je op ‘Inloggen’ (rechtsboven)
- Door te klikken op ‘Gegevens inzien’ kun je je lidnummer zien
Meest gestelde vragen
Vaak is de eenvoudigste oplossing een nieuw wachtwoord aanmaken. Je krijgt dan per e-mail bericht. Mocht je geen mail ontvangen, kan het zijn dat deze in je spambox terecht gekomen is.
Mocht dit niet het geval zijn of het probleem lost zich niet op, neem dan contact met ons op via het contactformulier.
Om in te kunnen loggen, heb je je e-mailadres en wachtwoord nodig. Via ‘Mijn NVvPO’ kun je een nieuw wachtwoord aanvragen. Volg de onderstaande stappen:
- Ga naar www.nvvpo.nl.
- Klik rechtsboven op inloggen.
- Klik nu op het tweede tabblad “Wachtwoord aanvragen”.
- Vul daar je e-mailadres in (is tevens je gebruikersnaam) en verstuur. Dit moet wel het e-mailadres zijn dat bij ons bekend is.
Je ontvangt vervolgens een e-mail op dat e-mailadres met instructies. Kijk in de spambox als je de e-mail niet ontvangt.