Vragen over zorgbonus

13-10-2020

We krijgen vragen van leden over de zorgbonus van € 1000,-. Onderstaand zetten we alles nog even voor je op een rij evenals de vragen (en antwoorden) die we hebben ontvangen. De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) heeft werkgevers opgeroepen ruimhartig te zijn. Uiteraard onderstreept de NVvPO deze oproep en hoopt van harte dat werkgevers voor iedere werkende in de Huisartsenzorg de bonus wil aanvragen.

Zoals je weet….
Hebben zorgmedewerkers die zich hebben ingezet voor patiënten en cliënten met COVID-19 recht op een bonusregeling. Deze bonusregeling is voor: zorgprofessionals die zich tussen 1 maart tot 1 september 2020 hebben ingezet voor patiënten en cliënten met COVID-19. Of die hebben bijgedragen aan de strijd tegen COVID-19. Of beide. Jij als POH/PVK staat ook op de lijst van functies die in aanmerking komen voor een bonus.

Hoe werkt het?
De werkgever kan de bonus aanvragen (dit is niet verplicht). Dit kan tot en met 29 oktober. Als je aan de voorwaarden voldoet krijgt je de bonus van jouw werkgever of opdrachtgever (de zorgaanbieder). De toegekende bonus wordt bruto uitgekeerd aan je werkgever. Deze keert de bonus vervolgens netto uit aan jou. De bonus bedraagt € 1000,- netto en is niet afhankelijk van de overeengekomen arbeidstijd (het maakt dus niet uit hoeveel contract uren je per week werkt). De eventuele bonus is gekoppeld aan het bruto jaarsalaris. Bij 2x modaal vervalt de bonus.

Ga het gesprek aan met je werkgever/opdrachtgever
De regeling is zo opgezet dat je afhankelijk bent van je werkgever/opdrachtgever waar je werkzaamheden verricht. Je werkgever beoordeelt en beslist welke werknemers in aanmerking komen voor de bonus en voor wie deze bonus wordt aangevraagd. Dat betekent ook dat een praktijkondersteuner met de werkgever moet overleggen waarom een bonus wel of niet is aangevraagd. Daarbij mag je natuurlijk een toelichting verwachten waarom een andere medewerker wel en jij niet in aanmerking zou komen. Wellicht vind je het lastig is om dit me je werkgever te bespreken. Wij raden je aan dit samen met iemand te doen of het onderwerp als team te bespreken.

Meer informatie
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/zorg/zorgb…
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/documenten…

Vragen die we ontvangen hebben…

Is de bonus pro-rato? Of voor iedere werkende (ongeacht aantal contractuur)?
De bonus bedraagt € 1000,- netto. Dit is onafhankelijk van het aantal overeengekomen contracturen. Het maakt dus niet uit of je normaal gesproken 10 uur of 38 uur per week werkt.

Veel POH/PVK werken bij meerdere werkgevers / in verschillende praktijken / meerdere contracten Door welke werkgever wordt de zorgbonus dan aangevraagd?
De bedoeling is dat elke medewerker die voor de bonus in aanmerking komt deze eenmalig ontvangt. Om te voorkomen dat er voor jou als zorgmedewerker (met meerdere werkgevers) meerdere keren een bonus aangevraagd wordt, is het advies om dit duidelijk aan te geven bij je werkgevers. Bij slechts één van je werkgevers geef je aan dat de bonus aangevraagd kan worden; bij de andere werkgevers geef je duidelijk aan dat voor jou de bonus niet aangevraagd hoeft te worden. Zo voorkom je dat er fouten gemaakt worden (en dat je de bonus meerdere keren ontvangt).

Vragen alle werkgevers aan (bij het pro-rato werken onder verschillende contracten) en wordt dit op deze manier dan verrekend met de zorgprofessional? Of vraagt een werkgever het volledige bedrag aan?
De werkgever vraagt per medewerker het volledige bedrag aan. Indien de aanvraag wordt toegekend ontvangt de werkgever het bonusbedrag. Vervolgens moet hij deze aan jou uitkeren (belastingvrij).

Bij wie wordt getoetst? Werkgever of de werkende? Wij denken te lezen bij de beoordeling werknemer ( handleiding 4.2) dat dit bij de werknemer getoetst wordt en niet bij de werkgever. Dus dat een werkgever dit aanvraagt (in plaats van 2, 3 of 4 werkgevers)
De eerste toets is de lijst van functies die WEL of NIET in aanmerking komen voor de bonus. Vervolgens is het aan de werkgever (aanvragen) om op basis van de criteria te bepalen welke werknemer al dan niet in aanmerking komt.

Volgens mijn werkgever kom ik niet in aanmerking voor de zorgbonus, wat moet ik doen?
Er zijn twee lijsten met beroepen. De ‘ja, mits’-beroepenlijst en de ‘nee, tenzij’ beroepenlijst. De POH staat op de ‘ja, mits’ beroepenlijst. Dat houdt in dat het beroep in beginsel in aanmerking komt, maar dat wel in de praktijk gekeken moet worden of een uitzonderlijke prestatie is geleverd in verband met de COVID-19 epidemie. Kortom, uitgangspunt is ‘ja’, mits werknemer in wezenlijke mate te maken heeft gehad met zorg voor Covid 19 patiënten of op andere wijze als gevolg van COVID-19 extra uren heeft moeten werken. Het komt ook vaak voor dat eigenlijk geen zorg aan COVID-19 patiënten is verleend en ook geen extra inzet is geweest of zelfs minder is gewerkt. Het uitgangspunt is echter ‘ja’, de POH komt in aanmerking. Dat uitgangspunt zou voor een werkgever aanleiding moeten zijn om in beginsel de bonus aan te vragen. Dit uitgangspunt kan aan de werkgever voorgehouden worden. Die moet dan uitleggen waarom er toch voor gekozen wordt om voor de POH de bonus niet aan te vragen. Administratief personeel staat op de ‘nee, tenzij’-lijst. In beginsel geldt de bonus niet voor hen, maar het kan zijn dat zij toch een uitzonderlijke prestatie hebben geleverd, althans een flinke extra inzet hebben geleverd aan of in verband met COVID-19 patiënten.

Plaats een reactie