Functie zorgprofessional is al bezet
Het grootste deel van de zorgprofessionals in de huisartsenzorg is meer dan tevreden over zijn/haar werk. Ze voelen zich gewaardeerd door de patiënt en collega’s en hebben voldoening in het werk; 57% waardeert het werk met een 8 of meer. 94% van de respondenten ervaart de vinkjescultuur opgelegd door de zorgverzekeraars van negatieve invloed en de oorzaak van een meer dan te hoge werkdruk, 83% is hier negatief over. Dat zijn resultaten van een vragenlijst onder de leden van de NVvPO.
Petra Portengen, directeur/bestuurder van de NVvPO: “We horen de verhalen en weten wat er gebeurt in de huisartsenpraktijk. Het is mooi om te zien dat het werkplezier hoog is en tegelijkertijd frustrerend om te zien dat onze zorgprofessionals vaak te weinig tijd hebben om hun werk af te krijgen en last hebben van paarse krokodillen. De reclames hierover ten spijt; de druk die zorgverzekeraars aan de huisartspraktijk opleggen, is absurd. De marktwerking in de zorg heeft veel in werking gezet maar heeft er niet voor gezorgd dat de werkelijke markt – de patiënt – geholpen is.”
Geluksvogels
Leden van de NVvPO zijn hét voorbeeld van werkplezier en beoordelen hun werk met een gemiddelde van 7,53; 30% geeft een 8; 27% geeft een 9 of 10. Ze worden en voelen zich gewaardeerd door de patiënt, hebben fijne collega’s en kunnen sparren. 98,5% van de respondenten geeft aan dat het contact met de patiënten ze het grootste werkplezier geeft. Waar deze zorgprofessionals het werkplezier echter door verliezen zijn de overbodige administratieve handelingen opgelegd door de zorgverzekeraars. Hierdoor beoordeelt slechts 57% het werkplezier met 8 of hoger. Portengen: “Hier zouden we het liefst 100% op willen scoren.”
Teamwork
Werkplezier vinden ze in patiëntencontacten, contact met collega’s, het ‘ertoe doen’ als gewaardeerd lid van het team. 85,4% geeft echter aan dat het meest belemmerend in het werkplezier de administratie (paarse krokodillen) is. Gevolgd door werkdruk en te weinig tijd om het werk af te krijgen (73,8%), te veel regels waar ze zich aan moeten houden (59,1%) en te weinig tijd hebben om het werk goed te doen (56,8%). Ondanks deze negatieve factoren komen voor 61% het werk en de bijbehorende werkzaamheden overeen met de verwachtingen die de leden hadden toen ze aan deze functie begonnen.
Professionele zeggenschap
Een van de grootste frustraties is de bemoeienis van de zorgverzekeraar. Door alle overbodige opgelegde regels, vinkjes en Excel sheets is er steeds minder aandacht voor het werk zelf. De zorgprofessional ervaart een grote negatieve invloed van de zorgverzekeraar op het werk. De reacties zijn samen te vatten als “ga niet op onze stoel zitten, laat de zorgprofessional bepalen welke zorg goed is voor de patiënt, heb vertrouwen in ons”. Portengen: “Zorgprofessionals in de huisartsenzorg zijn bevoegd en bekwaam binnen hun werkgebied. De wens van vele leden is dat de zorgverzekeraar eens een kijkje neemt in de dagelijkse praktijk. Want aan vertrouwen hierop lijkt het geheel te ontbreken bij deze, zo ervaren de leden van de NVvPO.
Hoe kan ik de resultaten van de enquête downloaden?
Klik op het tabblad ‘inloggen‘ op de website (rechts bovenin)
Nadat je bent ingelogd ga je naar ‘speciaal voor jou‘
Onder het kopje ‘enquêtes‘ zie je de statuten staan
